بزرگترین تولیدکنندگان تیرآهن در ایران

تولید تیرآهن از جمله فعالیت‌های مهم صنعتی هر کشور در حال توسعه‌ای است. تولیدکنندگان تیرآهن از مهم ترین واحدهای صنعتی تولیدی در کشور به حساب می‌آیند. تولید تیرآهن و سایر مقاطع فولادی در سال های اخیر با پیشرفت مناسبی همراه بوده است. وجود ذخایر غنی آهن و بومی سازی تجهیزات مورد نیاز در کنار منابع انسانی تحصیل‌کرده، در دستیابی به این موضوع کمک شایانی کرده است.

 

چرا باید فرآیند تولید تیرآهن و تولیدکنندگان آهن را شناخت ؟

تیرآهن از جمله مقاطع فولادی است که تغییرات قیمت زیادی را در ماه های اخیر شاهد بوده است. خرید مناسب این محصول فولادی نیازمند تحقیق و بررسی در فضای بازار آن است. با اطلاع از تولیدکننده تیرآهن مورد نیاز خود و تحلیل کیفیت آن می‌توانید انتخاب صحیحی را برای نیاز خود داشته باشید. در این مطلب با جزییات کامل به این موارد خواهیم پرداخت. بخش بزرگی از شناخت تولید تیرآهن به شناخت کارخانه های تیرآهن برمیگردد. به موضوع تولیدکنندگان تیرآهن در ادامه پرداخته شده است.

گروه ملی صنعتی فولاد ایران

گروه ملی صنعتی فولاد ایران یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مقطع فولادی در ایران است. این گروه علاوه بر رفع نیاز داخلی یکی از ارکان صادرکننده این محصولات به کشورهای همسایه نیز به شمار می‌رود. این گروه در اهواز احداث شده و دارای چند کارخانه با محصولات متنوع است. راه اندازی واحد تولید کننده تیرآهن آن به سال ۱۳۵۱ بازمی‌گردد و در حال حاضر محصولات زیر را به بازار عرضه می‌کند:

  • تیرآهن‌های بال نیم پهن موازی
  • تیرآهن‌های بال نیم پهن موازی نیمه سبک
  • تیرآهن بال موازی (IPE) با باله ۱۲۰ و ۱۴۰ میلی‌متری و جان ۱۲ متری
  • تیرآهن بال باریک شیب دار (IPN) با باله ۱۲۰ تا ۲۰۰ میلی‌متری و جان ۶، ۹ و ۱۲ متری

شرکت ذوب آهن اصفهان

شرکت ذوب آهن اصفهان از شناخته شده معروف‌ترین تولیدکنندگان فولاد و از برترین برندهای فولاد در ایران است. بسیاری از خریداران این محصولات کیفیت این شرکت را مورد تایید قرار می‌دهند. تولید با کیفیت و بر اساس جدول استاندارد اشتال این شرکت را به معروفیت بالایی در ایران و منطقه رسانده است.

این کارخانه در سال ۱۳۴۴ بر پایه توافق ایران و شوروی سابق در جنوب غربی استان اصفهان و در نزدیکی زرین شهر احداث گردیده است. ذوب آهن اصفهان علاوه بر اینکه اولین تولیدکننده فولاد ساختمانی ایران است، بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات طویل در خاورمیانه نیز است و توانسته لقب مادر صنعت فولاد ایران را از آن خود کند.

تولید تیرآهن در ذوب آهن اصفهان در چه انواعی صورت میگیرد؟

  • تیرآهن بال نیم پهن موازی (IPE)
  • تیرآهن هاش بال پهن (IPB)
  • تیرآهن بال باریک شیب‌دار (IPN)

ذوب آهن اصفهان تیرآهن های ۱۲، ۱۴، ۱۶، ۱۸، ۲۲، ۲۴ و ۲۷ تولید می‌کند. از دیگر تولیدات این شرکت می‌توان ریل را نام برد.

 

شرکت فولاد خوزستان

پس از ذوب آهن اصفهان، فولاد خوزستان بزرگترین تولید کننده فولاد خام کشور است و محصولات خود را به شکل شمش در اختیار واحدهای زیر دست قرار میدهد. همچنین یکی از بنگاه های پیشرو اقتصادی است که در عرصه های ملی و منطقه ای صنعت فولاد حضوری فعال دارد.

این شرکت با مساحت ۳/۸ کیلومتر مربع، در نزدیکی شهر اهواز مرکز استان خوزستان، قرار دارد. این مجموعه که در سال ۶۸ افتتاح شده اولین مجموعه مجهز به کوره احیا مستقیم جهت احیا سنگ آهن و کوره قوس الکتریکی جهت ذوب آن است.
قرار بر آن است این مجموعه پس از اتمام فاز چهارم توسعه خود، به ظرفیتی معادل ۵/۲ میلیون تن در سال برسد.

هر چند فولاد خوزستان از تولیدکنندگان تیرآهن در ایران نیست اما تولید شمش فولادی به عنوان ماده اولیه تولید تیرآهن از مسائل مهم در چرخه تولید تیرآهن است. از همین رو فولاد خوزستان به عنوان یکی از تعیین کنندگان وضعیت بازار این مقطع در حال فعالیت است.

مجتمع جهان فولاد غرب

عملیات احداث این مجموعه ازسال۱۳۸۴  درمجاورت شهر کرمانشاه آغاز گردید تا اینکه در سال ۱۳۸۶ به اولین تولید آزمایشی خود دست پیدا کرد. فاز اول این مجتمع در سال ۱۳۸۷ پروانه بهره‌بردای خود را از اداره صنایع و معادن دریافت نمود و در زمانی کوتاه تولید تیرآهن در این کارخانه توانست پروانه استاندارد ملی ایران را دریافت دارد. شرکت مجتمع جهان فولاد غرب مجهز به سیستم نورد گرم با تکنولوژی روز دنیا می‌باشد و توانایی تولید تیرآهن و سایر مقاطع فولادی مثل نبشی و ناودانی را با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن در سال را دارا است. جهان فولاد غرب در سال‌های اندک حضور خود در بازار فولاد ایران همواره از برندهای معتبر شناخته شده است.

محصولات خط تولیدی تیرآهن این مجموعه عبارت‌اند از:

  • تیرآهن نیم پهن I، ردیف IPE
  • تیرآهن عریض I، ردیف IPB

شرکت فولاد البرز ایرانیان (فایکو)

فولاد البرز ایرانیان با برند تجاری فایکو در زمینه تولید مقاطع فولادی فعالیت دارد. در زمینه تولید انواع مقاطع فولادی این مجمع ظرفیتی بالغ بر ۱/۵ کیلیون تن در سال دارد که همین موضوع باعث شده تا فایکو در زمره بزرگترین تولیدکنندگان مقاطع فولادی قرار گیرد.

محصولات این مجموعه عبارتنداز:

  • میلگرد صنعتی و ساختامنی با قطر ۸ الی ۳۲ میلیمتر
  • تیرآهن با استاندارد IPN و IPE
  • ناودانی با استاندارد UPE و UPN
  • نبشی بال مساوی و بال نامساوی

فایکو در استان مازندران و در جاده ساری مشهد قرار دارد. فایکو در کنار ذوب آهن تنها تولیدکنندگان تیرآهن بال پهن در ایران هستند.

 

شرکت نورد آریان فولاد

شرکت نورد آریان فولاد با عدف تولید انواع مقاطع طویل فولادی در سال ۱۳۸۵ در شهرستان بوئین زهرا در استان قزوین تاسیس شد. این واحد صنعتی یکی از بزرگترین واحدهای صنعتی فعال در حوزه فولاد است. نورد آریان فولاد تولیدکننده معتبر تیرآهن در غرب کشور است.

استفاده از نیروی متخصص و بومی در کنار یکدیگر یکی از نقاط قوت اصلی این شرکت در ایران می‌باشد. فاصله اندک این تولید کننده تا تهران با کاهش هزینه حمل و نقل بار، آن را به یکی از قطب های تامین تیرآهن پایتخت و شمال کشور تبدیل کرده است.

انواع تیرآهن آریان از سایز ۱۴ تا ۲۷ در این کارخانه تولید می‌گردد. 

فولاد ناب تبریز

توجه داشته باشید چندی است که فولاد ناب تبریز و مجتمع نورد آذربایجان ادغام شده و تمامی فروش توسط فولاد ناب تبریز انجام می‌شود. این ادغام از سال ۹۸ کلید خورد و تمامی فعالیت های مالی و فروش از ابتدای سال ۹۹ بر عهده فولاد ناب تبریز قرار گرفت. این شرکت با تولید انواع نبشی, ناودانی و تیرآهن بر اساس استانداردهای ملی و جهانی توانسته است در بین مصرف کنندگان و مشتریان در اقصی نقاط داخل کشور  سهم بازار مناسبی بدست آورد.

آغاز به کار پروژه ساخت این واحد تولید کننده در اوایل سال ۱۳۸۳بود که یک سال بعد از آن یعنی در سال ۱۳۸۴ منجر به اولین تولید آزمایشی آن شد. کارخانه فولاد ناب تبریز در ۳۵ کیلومتری غرب تبریز در زمینی به وسعت ۱۷۰ هزار متر مربع بنا نهاده شده و دارای ۴۶۵۰۰ متر مربع فضای سرپوشیده می‌باشد.

مجتمع تولیدی فولاد صنعت بناب (شاهین بناب)

این مجتمع در گذشته زیر مجموعه مجموعه گشترس فولاد تبریز بوده است. در سال ۱۳۹۰ این مجتمع با سرماه گذاری بانک گردشگری و شرکت‌های سرمایه گذاری نگین گردشگری ایرانیان، توسعه فناوری اطلاعات گردشگری ایران، تجارت بین الملل هم وطا آریا، گسترش صنایع و معادن ماهان و توسعه خدمات سرمایه‌گذاری پارس کیمیا از گسترش فولاد تبریز جدا شد. اگر در بازار آهن فالیت داشته باشید حتما نام انواع میلگرد بناب به گوشتان خورده است. علاوه بر میلگرد شاهین بناب ، تولید تیرآهن در سایزهای ۱۴ و ۱۶ را نیز انجام میدهد.

4 دیدگاه برای “بزرگترین تولیدکنندگان تیرآهن در ایران

  1. آهن رسان گفته:

    با سلام خدمت ادمین محترم سایت و ممنون از سایت خوبتون لطفا در مورد قیمت انواع میلگرد هم توضیحاتی بدهید که چرا گریدهای میلگرد در هزینه باهام متفاوت می شوند؟

    • Admin گفته:

      سلام وقتتون بخیر ، ممنون از بازدید شما ، علت تفاوت قیمت گریدهای در تفاوت قیمت حین تولید می باشد

  2. آهن رسان گفته:

    با سلام ممنون از سایت خوبتون کلی مطلب و خدمات مفید داره . ممنون میشم در مورد نحوه بازیافت ضایعات آهنی هم در وب سایت مطالبی منتشر کنید. سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *